Regulamin

REGULAMIN

POSTĘPOWANIA MEDIACYJNEGO

W CENTRUM PRAW KOBIET ODDZIAŁ W ŁODZI

§ 1. Zakres zastosowania

  1. Przedmiotem niniejszego Regulaminu jest unormowanie zasad rozstrzygania sporów powstałych pomiędzy osobami fizycznymi, podmiotami gospodarczymi lub między osobą fizyczną a podmiotem gospodarczym w drodze mediacji prowadzonej przez mediatorów Centrum Praw Kobiet Oddział w Łodzi.
  1. Niniejszy Regulamin stosuje się, jeżeli strony wyraziły na piśmie zgodę na rozwiązanie wynikłego między nimi sporu w drodze mediacji, według niniejszego Regulaminu przed lub po powstaniu takiego sporu.

§ 2. Zasady ogólne

  1. Mediacja jest prowadzona na podstawie :

a) „Wniosku o mediację” jednej ze stron sporu ( złożonego na piśmie lub drogą elektroniczną na adres poczty elektronicznej Centrum Praw Kobiet oddział w Łodzi ), jeżeli druga strona zawiadomiona przez Centrum Praw Kobiet oddział w Łodzi o wpływie Wniosku ( pisemnie lub na adres poczty elektronicznej lub telefonicznie ), w terminie 14 dni od zawiadomienia, wyraziła zgodę w drodze „Oświadczenia” ( pisemnie lub na adres poczty elektronicznej Centrum Praw Kobiet oddział w Łodzi ) na przeprowadzenie mediacji; brak zgody drugiej strony w określonym terminie powoduje, że sprawę pozostawia się bez rozpoznania, o czym informuje się wnioskodawcę;

b) zgodnego wniosku stron sporu o przeprowadzenie mediacji ( umowa o mediację ); jeżeli strony zawarły umowę o mediację na piśmie, do wniosku o przeprowadzenie mediacji dołącza się jej odpis.

  1. Wzór „Wniosku o mediację” stanowi załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu.
  1. Wzór „Oświadczenia” stanowi załącznik nr 2 do niniejszego Regulaminu.
  1. Dyrektor Centrum Praw Kobiet oddział w Łodzi jest uprawniony do odmowy przyjęcia wniosku o przeprowadzenie mediacji w przypadku, gdy wniosek zawiera braki stanowiące przeszkodę do jego rozpoznania, a które nie zostały uzupełnione przez stronę w terminie wyznaczonym przez Dyrektora.
  1. Strony otrzymują wszelkiego rodzaju zawiadomienia od Centrum Praw Kobiet oddział w Łodzi na adres pocztowy wskazany jako korespondencyjny, a w przypadku podania adresu poczty elektronicznej, na ten adres.
  1. Ilekroć w niniejszym Regulaminie jest mowa o mediatorze rozumie się przez to mediatora z listy stałych mediatorów Centrum Praw Kobiet oddział w Łodzi.

§ 3. Postępowanie mediacyjne

  1. Wszczęcie postępowania mediacyjnego następuje z dniem:

a) wpłynięcia do Centrum Praw Kobiet oddział w Łodzi pisemnego zgodnego wniosku stron o przeprowadzenie mediacji;

b) otrzymania przez Centrum Praw Kobiet oddział w Łodzi „Oświadczenia” drugiej strony o wyrażeniu zgody na przeprowadzenie mediacji, w przypadku, o którym mowa w § 2 pkt. 1a);

c) skutecznego uzupełnienia braków formalnych wniosku o przeprowadzenie mediacji.

  1. Mediator wybierany jest przez strony z listy stałych mediatorów Centrum Praw Kobiet oddział w Łodzi. Jeżeli strony nie wyznaczyły mediatora, wyznacza go Dyrektor Centrum Praw Kobiet oddział w Łodzi.
  1. Mediator niezwłocznie ustala termin posiedzenia mediacyjnego. Mediacja powinna zakończyć się nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia jej rozpoczęcia. Termin 3 – miesięczny nie obowiązuje jeżeli strony zgodziły się na jego przedłużenie.
  1. Jeżeli mediacja jest prowadzona na podstawie postanowienia sądu, mediator jest ponadto obowiązany do zachowania terminów wyznaczonych przez sąd.
  1. Miejscem postępowania mediacyjnego jest siedziba Centrum Praw Kobiet oddział w Łodzi.
  1. Postępowanie mediacyjne nie jest jawne.
  1. Sesja mediacyjna odbywa się w ciągu jednego dnia i trwa maksymalnie 3 godziny. Do czasu trwania sesji mediacyjnej wlicza się przerwy. Przekroczenie określonego w zdaniu pierwszym czasu trwania sesji mediacyjnej, jest równoznaczne z rozpoczęciem kolejnej sesji mediacyjnej.
  2. Strony zobowiązują się do współdziałania z mediatorem w dobrej wierze, a w szczególności do przedkładania odpowiednich dokumentów, składania wyjaśnień i uczestniczenia w sesjach mediacyjnych.

§ 4. Zadania i obowiązki mediatora

  1. Mediator prowadzi postępowanie mediacyjne wedle swego uznania, z zachowaniem należytej staranności, lojalności i niezależności oraz z poszanowaniem wszelkich reguł wynikających z przepisów prawa, zasad etyki, niniejszego Regulaminu oraz umowy stron.
  1. Mediator jest obowiązany zachować bezstronność przy prowadzeniu mediacji.
  1. Mediator nie rozstrzyga sporu między stronami, lecz stara się ułatwić stronom osiągnięcie porozumienia.
  1. Mediator może odbywać spotkania z każdą ze stron pod nieobecność drugiej strony.
  1. Na każdym etapie postępowania mediator może zwrócić się do każdej ze stron o przedstawienie dodatkowych informacji. Informacje przedstawione przez stronę mediator ujawnia drugiej stronie, chyba że udzielając ich strona zastrzegła, że mediator ma je zachować w poufności.
  1. Mediator może odmówić prowadzenia mediacji jedynie z ważnych powodów, o których jest obowiązany niezwłocznie powiadomić strony i Dyrektora Centrum Praw Kobiet oddział w Łodzi.

§ 5. Poufny charakter postępowania mediacyjnego

  1. Mediator zobowiązany jest do zachowania w tajemnicy informacji, o których dowiedział się w trakcie prowadzenia postępowania mediacyjnego. Obowiązek zachowania poufności istnieje również po zakończeniu postępowania mediacyjnego.
  1. Mediator nie może być powoływany na świadka w postępowaniu sądowym, arbitrażowym lub jakimkolwiek innym, na okoliczność faktów i twierdzeń ujawnionych w postępowaniu mediacyjnym, a w szczególności:

a) stanowisk lub sugestii wyrażonych przez strony co do możliwego rozwiązania sporu;

b) ustępstw uczynionych strony w trakcie postępowania mediacyjnego;

c) propozycji złożonych lub poglądów wyrażonych przez mediatora;

d) faktu, że strony wyrażały zamiar przyjęcia propozycji, co do sposobu polubownego zakończenia sporu, lub takiego zamiaru nie wyrażały.

  1. Mediator nie może być pełnomocnikiem stron w postępowaniu sądowym lub arbitrażowym dotyczącym przedmiotu mediacji.
  1. Osoby trzecie mogą być obecne na posiedzeniu mediacyjnym tylko za zgodą stron i mediatora.

§ 6. Obowiązki stron

Strony mają obowiązek uczestniczenia w sesjach mediacyjnych osobiście, a w przypadku osób prawnych i spółek nie posiadających osobowości prawnej, poprzez osoby uprawnione do reprezentacji danego podmiotu zgodnie z aktualnym odpisem KRS.

§ 7. Protokół

  1. Z przebiegu mediacji mediator sporządza protokół, w którym oznacza miejsce i czas przeprowadzenia mediacji, a także imię, nazwisko (nazwę), PESEL i adres stron, imię i nazwisko mediatora, a ponadto wynik mediacji. Protokół podpisuje mediator.
  1. Mediator doręcza stronom odpis protokołu.
  1. Protokół postępowania mediacyjnego wraz z „Wnioskiem o przeprowadzenie mediacji”, „Oświadczeniem” i ewentualną kopią zawartej ugody przechowuje się w archiwum Centrum Praw Kobiet oddział w Łodzi przez okres 5 lat od dnia zakończenia postępowania mediacyjnego.
  1. Przechowywane w archiwum dokumenty mogą być udostępniane tylko stronom lub upoważnionym przez nie osobom.

§ 8. Ugoda

  1. Jeżeli strony zawarły ugodę przed mediatorem, ugodę załącza się do protokołu.
  1. Strony podpisują ugodę.
  1. Mediator doręcza stronom odpis protokołu z załącznikiem i z pouczeniem o możliwości wystąpienia do sądu o zatwierdzenie zawartej ugody.
  1. Ugoda zawarta przed mediatorem, ma po jej zatwierdzeniu przez sąd, moc prawną ugody zawartej przed sądem.

§ 9. Zakończenie postępowania mediacyjnego

Postępowanie mediacyjne kończy się:

  1. a) zawarciem przez strony pisemnej ugody;
  2. b) złożeniem przez stronę mediatorowi oświadczenia na piśmie o wycofaniu się z postępowania mediacyjnego;
  3. c) złożeniem stronom przez mediatora oświadczenia na piśmie, że w jego opinii mediacja nie doprowadzi do rozwiązania sporu;
  4. d) z upływem okresu, o którym mowa w § 3 pkt. 3 niniejszego Regulaminu;
  5. e) poddaniem sprawy przez strony pod rozstrzygnięcie sądu.

§ 10. Koszty postępowania mediacyjnego

  1. Mediacje są odpłatne.
  1. Na koszty postępowania mediacyjnego składają się:

a) opłata mediacyjna,

b) koszty doręczenia korespondencji.

  1. Opłaty mediacyjne wynoszą:

a) w sprawach o prawa majątkowe:

  • do 20.000 zł – 200 zł od każdej ze stron za sesję mediacyjną;
  • od 20.001 zł do 100.000 zł – 500 zł od każdej ze stron za sesję mediacyjną;
  • od 100.001 zł do 1.000.000 zł – 1.000 zł od każdej ze stron za sesję mediacyjną;
  • powyżej 1.000.001 zł – 3.000 zł od każdej ze stron za sesję mediacyjną;

b) w sprawach o prawa majątkowe, w których wartości przedmiotu sporu nie da się ustalić oraz o prawa niemajątkowe 40 zł od każdej ze stron za sesję mediacyjną.

  1. Jeżeli strona nie wskaże adresu poczty elektronicznej jako adresu do korespondencji, przed pierwszą sesją mediacyjną od strony pobierana jest opłata z tytułu kosztów doręczenia korespondencji w kwocie 40 zł.
  1. W toku mediacji strony wnoszą opłatę obliczoną zgodnie z treścią § 10 pkt. 3 i 4 niniejszego Regulaminu przed sesją mediacyjną. Nieuiszczenie opłaty mediacyjnej w zakreślonym terminie powoduje, że sesja mediacyjna nie dochodzi do skutku i zostaje wyznaczony kolejny termin sesji mediacyjnej, o czym zawiadamia się strony. Powtórne nieuiszczenie opłaty mediacyjnej w wysokości i terminie wskazanym przez Dyrektora Centrum Praw Kobiet oddział w Łodzi powoduje zakończenie postępowania mediacyjnego.
  2. Mediacja może być przeprowadzona pod warunkiem otrzymania przez Centrum Praw Kobiet oddział w Łodzi wymaganej opłaty mediacyjnej.
  3. Po zakończeniu postępowania mediacyjnego strony otrzymują od Centrum Praw Kobiet oddział w Łodzi fakturę VAT, uwzględniającą poniesione koszty.

§ 11. Odpowiedzialność pr awna

Odpowiedzialność prawna Centrum Praw Kobiet oddział w Łodzi i mediatora jest ograniczona jedynie do przypadków winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa.

§ 12. Postanowienia końcowe

Niniejszy regulamin obowiązuje od dnia 1 maja 2016 roku.

ZAŁĄCZNIKI:

OŚWIADCZENIE

WNIOSEK


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399