REGULAMIN
POSTĘPOWANIA MEDIACYJNEGO
W CENTRUM PRAW KOBIET ODDZIAŁ W ŁODZI
§ 1. Zakres zastosowania
- Przedmiotem niniejszego Regulaminu jest unormowanie zasad rozstrzygania sporów powstałych pomiędzy osobami fizycznymi, podmiotami gospodarczymi lub między osobą fizyczną a podmiotem gospodarczym w drodze mediacji prowadzonej przez mediatorów Centrum Praw Kobiet Oddział w Łodzi.
- Niniejszy Regulamin stosuje się, jeżeli strony wyraziły na piśmie zgodę na rozwiązanie wynikłego między nimi sporu w drodze mediacji, według niniejszego Regulaminu przed lub po powstaniu takiego sporu.
§ 2. Zasady ogólne
- Mediacja jest prowadzona na podstawie :
a) „Wniosku o mediację” jednej ze stron sporu ( złożonego na piśmie lub drogą elektroniczną na adres poczty elektronicznej Centrum Praw Kobiet oddział w Łodzi ), jeżeli druga strona zawiadomiona przez Centrum Praw Kobiet oddział w Łodzi o wpływie Wniosku ( pisemnie lub na adres poczty elektronicznej lub telefonicznie ), w terminie 14 dni od zawiadomienia, wyraziła zgodę w drodze „Oświadczenia” ( pisemnie lub na adres poczty elektronicznej Centrum Praw Kobiet oddział w Łodzi ) na przeprowadzenie mediacji; brak zgody drugiej strony w określonym terminie powoduje, że sprawę pozostawia się bez rozpoznania, o czym informuje się wnioskodawcę;
b) zgodnego wniosku stron sporu o przeprowadzenie mediacji ( umowa o mediację ); jeżeli strony zawarły umowę o mediację na piśmie, do wniosku o przeprowadzenie mediacji dołącza się jej odpis.
- Wzór „Wniosku o mediację” stanowi załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu.
- Wzór „Oświadczenia” stanowi załącznik nr 2 do niniejszego Regulaminu.
- Dyrektor Centrum Praw Kobiet oddział w Łodzi jest uprawniony do odmowy przyjęcia wniosku o przeprowadzenie mediacji w przypadku, gdy wniosek zawiera braki stanowiące przeszkodę do jego rozpoznania, a które nie zostały uzupełnione przez stronę w terminie wyznaczonym przez Dyrektora.
- Strony otrzymują wszelkiego rodzaju zawiadomienia od Centrum Praw Kobiet oddział w Łodzi na adres pocztowy wskazany jako korespondencyjny, a w przypadku podania adresu poczty elektronicznej, na ten adres.
- Ilekroć w niniejszym Regulaminie jest mowa o mediatorze rozumie się przez to mediatora z listy stałych mediatorów Centrum Praw Kobiet oddział w Łodzi.
§ 3. Postępowanie mediacyjne
- Wszczęcie postępowania mediacyjnego następuje z dniem:
a) wpłynięcia do Centrum Praw Kobiet oddział w Łodzi pisemnego zgodnego wniosku stron o przeprowadzenie mediacji;
b) otrzymania przez Centrum Praw Kobiet oddział w Łodzi „Oświadczenia” drugiej strony o wyrażeniu zgody na przeprowadzenie mediacji, w przypadku, o którym mowa w § 2 pkt. 1a);
c) skutecznego uzupełnienia braków formalnych wniosku o przeprowadzenie mediacji.
- Mediator wybierany jest przez strony z listy stałych mediatorów Centrum Praw Kobiet oddział w Łodzi. Jeżeli strony nie wyznaczyły mediatora, wyznacza go Dyrektor Centrum Praw Kobiet oddział w Łodzi.
- Mediator niezwłocznie ustala termin posiedzenia mediacyjnego. Mediacja powinna zakończyć się nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia jej rozpoczęcia. Termin 3 – miesięczny nie obowiązuje jeżeli strony zgodziły się na jego przedłużenie.
- Jeżeli mediacja jest prowadzona na podstawie postanowienia sądu, mediator jest ponadto obowiązany do zachowania terminów wyznaczonych przez sąd.
- Miejscem postępowania mediacyjnego jest siedziba Centrum Praw Kobiet oddział w Łodzi.
- Postępowanie mediacyjne nie jest jawne.
- Sesja mediacyjna odbywa się w ciągu jednego dnia i trwa maksymalnie 3 godziny. Do czasu trwania sesji mediacyjnej wlicza się przerwy. Przekroczenie określonego w zdaniu pierwszym czasu trwania sesji mediacyjnej, jest równoznaczne z rozpoczęciem kolejnej sesji mediacyjnej.
- Strony zobowiązują się do współdziałania z mediatorem w dobrej wierze, a w szczególności do przedkładania odpowiednich dokumentów, składania wyjaśnień i uczestniczenia w sesjach mediacyjnych.
§ 4. Zadania i obowiązki mediatora
- Mediator prowadzi postępowanie mediacyjne wedle swego uznania, z zachowaniem należytej staranności, lojalności i niezależności oraz z poszanowaniem wszelkich reguł wynikających z przepisów prawa, zasad etyki, niniejszego Regulaminu oraz umowy stron.
- Mediator jest obowiązany zachować bezstronność przy prowadzeniu mediacji.
- Mediator nie rozstrzyga sporu między stronami, lecz stara się ułatwić stronom osiągnięcie porozumienia.
- Mediator może odbywać spotkania z każdą ze stron pod nieobecność drugiej strony.
- Na każdym etapie postępowania mediator może zwrócić się do każdej ze stron o przedstawienie dodatkowych informacji. Informacje przedstawione przez stronę mediator ujawnia drugiej stronie, chyba że udzielając ich strona zastrzegła, że mediator ma je zachować w poufności.
- Mediator może odmówić prowadzenia mediacji jedynie z ważnych powodów, o których jest obowiązany niezwłocznie powiadomić strony i Dyrektora Centrum Praw Kobiet oddział w Łodzi.
§ 5. Poufny charakter postępowania mediacyjnego
- Mediator zobowiązany jest do zachowania w tajemnicy informacji, o których dowiedział się w trakcie prowadzenia postępowania mediacyjnego. Obowiązek zachowania poufności istnieje również po zakończeniu postępowania mediacyjnego.
- Mediator nie może być powoływany na świadka w postępowaniu sądowym, arbitrażowym lub jakimkolwiek innym, na okoliczność faktów i twierdzeń ujawnionych w postępowaniu mediacyjnym, a w szczególności:
a) stanowisk lub sugestii wyrażonych przez strony co do możliwego rozwiązania sporu;
b) ustępstw uczynionych strony w trakcie postępowania mediacyjnego;
c) propozycji złożonych lub poglądów wyrażonych przez mediatora;
d) faktu, że strony wyrażały zamiar przyjęcia propozycji, co do sposobu polubownego zakończenia sporu, lub takiego zamiaru nie wyrażały.
- Mediator nie może być pełnomocnikiem stron w postępowaniu sądowym lub arbitrażowym dotyczącym przedmiotu mediacji.
- Osoby trzecie mogą być obecne na posiedzeniu mediacyjnym tylko za zgodą stron i mediatora.
§ 6. Obowiązki stron
Strony mają obowiązek uczestniczenia w sesjach mediacyjnych osobiście, a w przypadku osób prawnych i spółek nie posiadających osobowości prawnej, poprzez osoby uprawnione do reprezentacji danego podmiotu zgodnie z aktualnym odpisem KRS.
§ 7. Protokół
- Z przebiegu mediacji mediator sporządza protokół, w którym oznacza miejsce i czas przeprowadzenia mediacji, a także imię, nazwisko (nazwę), PESEL i adres stron, imię i nazwisko mediatora, a ponadto wynik mediacji. Protokół podpisuje mediator.
- Mediator doręcza stronom odpis protokołu.
- Protokół postępowania mediacyjnego wraz z „Wnioskiem o przeprowadzenie mediacji”, „Oświadczeniem” i ewentualną kopią zawartej ugody przechowuje się w archiwum Centrum Praw Kobiet oddział w Łodzi przez okres 5 lat od dnia zakończenia postępowania mediacyjnego.
- Przechowywane w archiwum dokumenty mogą być udostępniane tylko stronom lub upoważnionym przez nie osobom.
§ 8. Ugoda
- Jeżeli strony zawarły ugodę przed mediatorem, ugodę załącza się do protokołu.
- Strony podpisują ugodę.
- Mediator doręcza stronom odpis protokołu z załącznikiem i z pouczeniem o możliwości wystąpienia do sądu o zatwierdzenie zawartej ugody.
- Ugoda zawarta przed mediatorem, ma po jej zatwierdzeniu przez sąd, moc prawną ugody zawartej przed sądem.
§ 9. Zakończenie postępowania mediacyjnego
Postępowanie mediacyjne kończy się:
- a) zawarciem przez strony pisemnej ugody;
- b) złożeniem przez stronę mediatorowi oświadczenia na piśmie o wycofaniu się z postępowania mediacyjnego;
- c) złożeniem stronom przez mediatora oświadczenia na piśmie, że w jego opinii mediacja nie doprowadzi do rozwiązania sporu;
- d) z upływem okresu, o którym mowa w § 3 pkt. 3 niniejszego Regulaminu;
- e) poddaniem sprawy przez strony pod rozstrzygnięcie sądu.
§ 10. Koszty postępowania mediacyjnego
- Mediacje są odpłatne.
- Na koszty postępowania mediacyjnego składają się:
a) opłata mediacyjna,
b) koszty doręczenia korespondencji.
- Opłaty mediacyjne wynoszą:
a) w sprawach o prawa majątkowe:
- do 20.000 zł – 200 zł od każdej ze stron za sesję mediacyjną;
- od 20.001 zł do 100.000 zł – 500 zł od każdej ze stron za sesję mediacyjną;
- od 100.001 zł do 1.000.000 zł – 1.000 zł od każdej ze stron za sesję mediacyjną;
- powyżej 1.000.001 zł – 3.000 zł od każdej ze stron za sesję mediacyjną;
b) w sprawach o prawa majątkowe, w których wartości przedmiotu sporu nie da się ustalić oraz o prawa niemajątkowe – 40 zł od każdej ze stron za sesję mediacyjną.
- Jeżeli strona nie wskaże adresu poczty elektronicznej jako adresu do korespondencji, przed pierwszą sesją mediacyjną od strony pobierana jest opłata z tytułu kosztów doręczenia korespondencji w kwocie 40 zł.
- W toku mediacji strony wnoszą opłatę obliczoną zgodnie z treścią § 10 pkt. 3 i 4 niniejszego Regulaminu przed sesją mediacyjną. Nieuiszczenie opłaty mediacyjnej w zakreślonym terminie powoduje, że sesja mediacyjna nie dochodzi do skutku i zostaje wyznaczony kolejny termin sesji mediacyjnej, o czym zawiadamia się strony. Powtórne nieuiszczenie opłaty mediacyjnej w wysokości i terminie wskazanym przez Dyrektora Centrum Praw Kobiet oddział w Łodzi powoduje zakończenie postępowania mediacyjnego.
- Mediacja może być przeprowadzona pod warunkiem otrzymania przez Centrum Praw Kobiet oddział w Łodzi wymaganej opłaty mediacyjnej.
- Po zakończeniu postępowania mediacyjnego strony otrzymują od Centrum Praw Kobiet oddział w Łodzi fakturę VAT, uwzględniającą poniesione koszty.
§ 11. Odpowiedzialność pr awna
Odpowiedzialność prawna Centrum Praw Kobiet oddział w Łodzi i mediatora jest ograniczona jedynie do przypadków winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa.
§ 12. Postanowienia końcowe
Niniejszy regulamin obowiązuje od dnia 1 maja 2016 roku.
ZAŁĄCZNIKI: